Пролог
У наш час засилля обробки в Adobe Photoshop та інших фоторедакторах, багатьом фотолюбителям-початківцям (це приємне слово і відображає любов до фотографії) здається, що за допомогою фоторедактора можна зробити все що завгодно.
До цього фотографа-початківця підштовхують різні курси обробки фотографії. Як шкідливі та безкоштовні, так і просунуті, на кшталт «частотного розкладання» та спліт-тонування.
У результаті новачок, запитуючи про навчання фотографії, ставитиме завжди сакраментальне питання: «А навчання обробці фотографії буде?» Хай буде, буде… Але не таке. Під обробкою багато хто розуміє тотальну переробку фотографії. Але така переробка тим потрібніша, чим гірше ти знімаєш. Якщо ти довго сидиш за комп’ютером у фоторедакторах, варто задуматися, чи правильним шляхом ти йдеш як фотограф і чи не звернув ти часом на «криву доріжку» ретушера.
Власне, в цьому немає нічого поганого, щоб зайнятися ретушшю фотографій, зокрема професійно. І без цього зараз уже не обійтись у комерційній фотографії. Але це не має жодного відношення до фотографії. Фотограф насамперед повинен вміти фотографувати, і повторюся – що він краще знімає, то менше потрібно обробляти. Повертаючись до ефектних фільтрів, я хочу здивувати вас тим, що далеко не всі (а може й ніякі) ефекти світлофільтрів не можна повторити у фоторедакторі ідеально. Можна зробити якусь жалюгідну подобу, але не сам ефект.
Це приблизно як імітація ефекту тилт-шифту об’єктива у фотошопі – нагадує карикатуру.
Бажаючим посперечатися можу запропонувати повторити цей ефект:
Розмір зірочок залежить від відстані до фільтра, вони розкладаються на спектр залежно від спектру світла, що потрапило в об’єктив. Довжина променів залежить від фокусної відстані об’єктива: у телеоб’єктивів вона довша, у ширококутних лінз – коротша.
Створити такий плагін для фотошопу точно не можна з тієї простої причини, що плагін ніяк не може здогадатися, на якій відстані у вас були джерела світла та яка у вас діафрагма. Немає більш тонкого інструменту для роботи фотографа, ніж світло, бо фотографія – це світлопис.
Отже, фільтри з пом'якшуючим ефектом (софт-фільтри):
Окремим розділом в ефектних світлофільтрах можна виділити світлофільтри, що дають ефект софт. За допомогою софт світлофільтрів вирішуються такі завдання:
– Маскування різних недоліків шкіри моделі
– Створення романтичного образу
– Створення літніх ефектів сонячного марева
Розберемо конкретні приклади:
1) Маскування різних недоліків шкіри моделі:
Можна знову ж таки сидіти цілу годину у фоторедакторі з інструментом Healing brush, можна «розкладати» і заново збирати Франкенштейнів за допомогою автоматичних методик, але набагато простіше одягнути на об’єктив софт-фільтр, якщо ви бачите, що у моделі проблеми зі шкірою. Зліва: без фільтра, праворуч: з фільтром B+W Soft Image.
Фільтр не видаляє дефекти шкіри, але робить їх малозначними та непомітними на фото. Якщо ви відзняли понад 300 кадрів за фотосесію, то зрозуміло, що вам більше допоможе – світлофільтр або фоторедактор 🙂
2) Створення літніх ефектів сонячного марева:
Це абсолютно окрема тема на аматора. Мені, наприклад, ця тема дуже імпонує і саме з цієї причини я купив спочатку Cokin P694 Sunsoft, а зараз перейшов на легендарний B+W Soft-Pro.
3) Створення романтичного образу:
Якщо ви хочете одержати романтичний образ, то тут вам допоможе софт-фільтр.
Як це працює?
Софт-фокус ефект досягається за рахунок невеликих «перешкод» на поверхні фільтра. «Бороздки» та «лунки» виконують цю роль.
Поверхня фільтра B+W Soft Pro
Так виглядає поверхня, якщо дивитись під невеличким кутом до джерела світла
Частина світла, яка потрапляє між цими елементами, проходить безперешкодно, а інша частина проходить через спеціальні елементи і «пом’якшується». Cokin пішли більш простим шляхом і просто зробили свої фільтри “каламутними” – ніяких складних маніпуляцій зі склом, просто рівномірне пом’якшення з додаванням теплого відтінку.
Тест софт-фільтрів
Від слів до діла. Дісталися найцікавішої частини, де ми зможемо дізнатися характер і поведінку кожного фільтра окремо. А потім порівняти отримані ефекти і зрозуміти різницю. Приємного перегляду.
Спочатку подивимося на картинку без фільтра. Жодної корекції кольору, «шарпінгу» та іншого – всі «повзунки» ACR залишилися на своїх місцях.
Порівняємо світлофільтри із софт-ефектом, щоб визначити найкращий вибір:
А ось тут картина проявляється – Zeiss пом’якшує набагато сильніше. Ідемо далі.
Тут залишу без коментарів. Нехай кожен сам вирішить, що більше подобається, оскільки мистецтво – річ суб’єктивна.
Тут бачимо на боці B+W більшу різкість картинки за збереження заявленого ефекту. До того ж, якщо добре придивитися, то японський фільтр трохи «зеленить». Взагалі, картинка із застосуванням Marumi виглядає більш бляклою та злегка знебарвленою, причому якщо придивитися уважно, то видно другий розмитий контур троянди.
Перемога B+W Soft-Pro та ZEISS Softar над Marumi Silky Soft була, звичайно, є очікуваною.
На мій погляд B+W Soft-Pro також дає результат краще, ніж ZEISS Softar.
Легендарний ZEISS Softar випускався років 20 тому і, незважаючи на вдалу конструкцію поверхні (тоді цей фільтр вважався просто «бомбою»!), за ці роки він ніяк не прогресував. А компанія Шнайдер (до речі, не менш відома, ніж Carl Zeiss), яка раніше замовляла Softar у ZEISS (давні партнерські відносини), доопрацювала конструкцію, впровадивши лунки на поверхні лінзочок. Стало ще краще. І, звичайно, скляна поверхня фільтра – це теж великий бонус (акрил дуже дряпучий і подряпини теж трохи «софтять»).
Фінальна битва:
Все-таки за моїми відчуттями ZEISS Softar трохи втрачає в роздільній здатності знімка і це помітно на волоссі, а B+W Soft-Pro справляється краще. Мабуть, через наявні лунки на пом’якшувальні лінзи.
Висновки
Ефектні пом’якшуючі фільтри можуть підкреслити ідею вашого знімка або надати «легкість», «м'якість». Вони досі залишаються актуальними в епоху технологій і посткорекції.
Також, вони можуть бути корисними при зйомці кольорів, натюрмортів та деяких інших жанрів, де цей ефект виявиться доречним. Знаходьте час для експериментів, спробуйте і, можливо, ви зможете відкрити собі щось нове.
Софт-фільтри рекомендуються для зйомки дівчат і жінок. Окрім романтичних портретів, є й вельми прагматичний розрахунок — не у всіх ідеальна шкіра, а тримати поганий об'єктив на сьогодні — моветон. Бачачи таку проблему, просто одягаєте софт-фільтр і отримуєте дуже пристойні портрети прямо з камери!
До речі, я казав, що софт-фільтри аж ніяк не тільки для зйомки з природним світлом, ними успішно можна користуватися і під час зйомки зі спалахом. До того ж, можна знімати зі спалахом і на природі. Це ще краще.
Вибрати ефектні фільтри B+W